Expositie 20 oktober t/m 17 november

Fieke de Roij

Fieke de Roij, beeldhouwer en docent beeldhouwen

Het materiaal, allerlei soorten steen, gevonden of gekocht, is haar inspiratiebron. Met de steen komen de ideeën.

De beelden van Fieke de Roij zijn helder en abstract. Ze ontstaan intuïtief, door het combineren van vormen en materialen. Al werkend is zij voortdurend op zoek naar eenvoud, spanning en evenwicht. Daarbij wordt versiering en behaagzucht zo veel mogelijk vermeden. De sporen van het maakproces blijven zichtbaar, vaak in de structuur van de beitelslag, maar ook in breukvlakken of de afwerking van de oppervlakte. Dat geeft de beelden een persoonlijke signatuur.

Het zijn geen beelden die nadrukkelijk mooi of verleidelijk willen zijn. Zij vertellen geen verhaal maar roepen een sfeer of associatie op. Als kijker krijg je de ruimte voor een eigen invulling.

Fieke heeft gestudeerd aan de lerarenopleiding in Utrecht en de Vrije Academie Den Haag. Vanaf 1994 heeft zij zich toegelegd op het werken met natuursteen. In haar eigen atelier in Utrecht geeft zij lessen beeldhouwen.

Website: www.werkinsteen.nl

Wil Friesen

Wil Friesen is geen fotograaf. Hoewel zijn werken niet gemaakt kunnen worden zonder de (analoge) fotografische middelen, wil hij zich geen fotograaf noemen. Liever zegt hij dat fotografie voor hem het medium is om zijn (kunst)werken te maken. De tegenwoordig bijna antieke fotografische middelen (analoge camera’s, z/w rol- en vlakfilms, fotopapier, chemicaliën) gebruikt hij op zijn eigen speciale manier.

Met gebruikmaking van het analoge fotografische proces heeft hij door de jaren heen een techniek ontwikkeld die hem heeft gebracht bij unieke fotografische werken met een geheimzinnige, soms sprookjesachtige inhoud. Doordat hij de techniek op een geheel eigen wijze toepast zijn al zijn werken unicaten.

Toeval is een essentieel onderdeel van zijn proces. In het proces is alles toegestaan, mits het bijdraagt aan de sfeer in zijn beelden.

Het landschap is een belangrijk thema in zijn werk. Niet de schoonheid daarvan is belangrijk. In zijn verbeelding gaat het vooral om de sfeer. Meestal geheimzinnig, soms onheilspellend, alsof er iets is gebeurd of gaat gebeuren.

De bomen zijn veelal nadrukkelijk aanwezig in zijn werk. Stil en schijnbaar onbewogen staan ze daar. Ze groeien onverstoorbaar door, zien alles, zeggen niets. Maar in de beelden van Wil Friesen lijken de bomen emoties te tonen. Lijkt er een verwijzing te zijn naar het vermoeden dat het landschap meer weet dan het laat zien…

Wil Friesen (1947, autodidact) woont en werkt in Vierlingsbeek. Zijn werken zijn te zien in tentoonstellingsruimten en galeries door heel Nederland. Ook in het buitenland wordt zijn werk tentoongesteld. Verder doet hij mee aan kunstbeurzen en kunstmanifestaties.

Website: www.wilfriesen.nl

Expositie 24 november t/m 29 december

Jan Spakman

Jan Spakman geboren op 19 januari 1945 in Winschoten, werkte en woonde in Apeldoorn. Hij is overleden op 13 januari 2016.
Naast zijn carrière op de Apeldoornse scholen De Martin Luther Kingschool en De Marke (1977-2006) had Jan een zeer grote affiniteit tot de kunst. Deze onderging hij, droeg hij uit (vooral ook op zijn school en op verenigingen) en legde hij vast zowel in beeldende vorm als in fotografie en film.
Voor wat betreft zijn eigen werk was hij een gedreven autodidact, die een enorme hoeveelheid werk heeft nagelaten.
Het werk van Jan Spakman is de moeite waard om te laten zien met de gedachte: Hoe gedrevenheid voor kunst, schoonheid , verwondering en experimenteren een oeuvre heeft doen ontstaan van een groot Apeldoorns kunstenaar.
De opbrengst van het verkochte werk wordt passend bij Jan Spakman, geschonken aan het Hospice in Apeldoorn.

Nellie de Mulder

Nellie De Mulder laat zich inspireren door “tekens” uit  haar directe dagelijkse omgeving.
Landschappen of details uit een landschap worden gebruikt als vertrekpunt voor haar werk.
Voor een groot deel laat ze zich tijdens het schilderproces leiden door het toeval en het experiment.
Materie speelt daarbij een belangrijke rol.
Zo kan het gebeuren dat oorspronkelijke ”tekens” worden uitvergroot of geaccentueerd om daarna tijdens het maakproces weer geheel of gedeeltelijk te verdwijnen in de materie.
Omdat er nooit een vooropgezet plan aan haar werk ten grondslag ligt en het werk deels gebaseerd is op intuïtie kent het een verrassende vanzelfsprekendheid en puurheid.
Door het samengaan van materie en experiment ontstaat werk met een persoonlijke beeldtaal.
Werk waarin de sporen van wording, van tijd en aantasting overeind blijven.
Werk dat ruimte laat voor de verbeelding en daardoor steeds weer nieuwe betekenis krijgt binnen het referentiekader van maker en kijker.
Nellie studeerde (1993 tot 1997) Monumentale Kunst (dagopleiding) aan de Academie voor Beeldende Kunsten AKI te Enschede (nu ArTEZ Hogeschool).


Website: www.nelliedemulder.nl