Expositie 5 januari t/m 9 februari

Juliëtte van Bavel – schilderijen

De opzet van de achtergrond is een volledige en afgewerkte voorstelling. Daarna brengt Juliëtte van Bavel een “frame” aan, wat niet – zoals doet vermoeden – lukraak gegoten is maar met een vooropgezet plan is gekozen en zorgvuldig is aangebracht.
Over de kleurige deels abstracte, deels figuratieve schilderingen lopen vloeiende witte lijnen, alsof een fles melk is omgevallen:
“Het witte frame komt door zijn schaduwen los van de achtergrond. Het maakt dat de kijker moet focussen om tussen de lijnen door delen van de originele afbeelding te zien. Het is een bewuste keuze, het maakt de werken spannender. Ik bepaal wat ik wel en niet wil laten zien”, legt Juliëtte uit.
De witte belijning versterkt de dynamiek van de achtergrond omdat zij een 3-dimensionale binding aangaan met de voorstelling.
Juliëtte  geeft de voorkeur aan olieverf boven acryl. De samenstelling van olie is anders, het voelt plastischer en de werktijd in de natte verf is langer.

Niels Schouten – landschappen

Voordat er begonnen wordt met schilderen heeft Niels al veel foto’s gemaakt. Zijn camera fungeert als een soort schetsboek. De foto’s worden gebruikt voor de compositie, naarmate het schilderij vordert worden de foto’s losgelaten en gaat het schilderij een eigen leven leiden.

De allereerste handeling, voordat er geschilderd wordt is een opzet in houtskool, soms is dit alleen een horizonlijn. De plaats op het schilderij waar de horizon wordt neergezet is belangrijk voor de verdere opbouw van het schilderij.

Terwijl hij fotografeert is hij al bezig met het nog te maken schilderij en probeert hij het licht vast te leggen. Zoals bijvoorbeeld het blauwe najaarslicht, daar heeft hij honderden foto’s van gemaakt.

Hij houdt van uitgestrekte lijnen met een horizon er boven en zoekt de spanning in de horizonlijn. Blauw is een van zijn favoriete kleuren, de kleur van water en lucht, daar werkt hij veel mee. Wijdsheid en ruimte in en boven het landschap roept een sterke hang naar vrijheid op.

De verf wordt meestal met plamuurmes en palletmes op het doek of paneel gezet. Hier en daar komt de onderlaag door de huid heen tevoorschijn. Soms brengt hij met brede kwasten nog een aantal transparante lagen verf aan, zodat de kleur dieper wordt.

Zijn schilderijen kunnen omschreven worden als geabstraheerde landschappen. Hij werkt altijd met een vooropgezet plan, maar gaat wel intuïtief te werk, actie en reactie. Er komen altijd toevalligheden naar voren, tijdens het werken, hier wordt gebruik van gemaakt en dit heeft invloed op het verdere verloop van het schilderij. Het schilderen geeft hem een gevoel van vrijheid en is uiteindelijk een vorm van magie.

website: www.nielsschouten.info